Skip to main content

Vanaf 1 oktober 2025 gaat de Multi Factor Authenticatie (MFA) in voor de EU Login. Dit geldt voor alle gebruikers van de Beneficiary Module (BM). Op 15 november volgt de European Youth Portal (EYP). Lees hieronder meer over hoe je het instelt.

Wat is MFA?

MFA staat voor Multi-Factor Authenticatie. Dat betekent dat je bij het inloggen niet alleen je wachtwoord gebruikt, maar ook een tweede controle (bijvoorbeeld via je telefoon). Hierdoor blijven je gegevens beter beschermd.

Waarom wordt MFA ingevoerd?

In de Europese systemen worden veel persoonsgegevens opgeslagen. Om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen, wordt MFA ingevoerd. Het is één van de veiligste manieren om jouw account te beschermen.

Voor welke systemen geldt MFA?

Vanaf 1 oktober gaat MFA gelden voor de Beneficiary Module (BM). Vanaf 15 november heb je ook een account met MFA nodig om in te loggen op de European Youth Portal (EYP). Bij de EYP wordt MFA vanaf 1 oktober ook al aangeboden om te gaan gebruiken, maar het is pas vanaf 15 november verplicht. Alle gebruikers van de EYP moeten gebruik maken van MFA. Dit geldt zowel voor organisaties als voor jongeren. Andere onderdelen van de Europese systemen (zoals de aanvraagformulieren) blijven toegankelijk zonder MFA.

Hoe kan ik MFA instellen?

Er zijn een aantal opties voor MFA. De meest simpele is de EU Login Mobile App. Deze koppel je aan je EU login. Om MFA via de EU Login App in te stellen, heb je een telefoon nodig met een werkende camera. Het is belangrijk dat je zowel je computer als je telefoon bij de hand hebt op het moment dat je de app instelt. De volledige uitleg voor het instellen van MFA vind je hier: 

Let op: je kunt slechts één telefoon aan één account koppelen. Vanaf 1 oktober kun je dus geen account meer delen met meerdere personen.

Instructievideo's

Er is zijn instructievideo's beschikbaar voor het beheren van MFA in EU Login. 

Veelgestelde vragen

  • Mijn organisatie heeft één (algemeen) mailadres (met 1 EU login account) waar we allemaal mee inloggen, wat moet ik doen?
    Voor lopende projecten: het e-mailadres waarmee de personen in de organisatie nu inloggen, kan alleen gekoppeld worden aan één telefoon. Stel voor dit e-mailadres/EU login MFA in. De anderen die ook toegang nodig hebben tot BM of EYP kunnen door deze persoon toegevoegd worden aan deze systemen met een persoonlijk e-mailadres. Iedereen die toegang wil hebben tot de BM of EYP moet een aparte EU login + MFA aanmaken op dit persoonlijke mailadres. 

    Doe je een nieuwe aanvraag? Voeg dan iedereen die toegang moet hebben toe als contactpersoon. Dan krijgen deze personen ook automatisch toegang tot dit project in de Beneficiary Module.
     

  • Ik wil al vóór 1 oktober MFA installeren, kan dat?
    Ja, dat kan gewoon. Zie ook de handleiding.
     
  • Ik wil voor de deadline van 1 oktober een aanvraag indienen, moet ik hiervoor ook MFA installeren?
    Nee, dit is niet nodig. MFA wordt niet ingevoerd voor het gebruik van het Organisation Registration System (gebruikt voor het aanmaken van een Organisatie ID of toevoegen van documenten aan je OID) en Application Forms (voor het aanmaken en submitten van je aanvraag).
     
  • Ik kom er niet uit, wat moet ik doen?
    Heb je de handleiding doorgenomen en de video's bekeken, maar loop je toch tegen vragen of problemen aan? Stuur dan een mail naar esc@nji.nl. Vermeld daarbij eventueel je OID(s) en/of projectnummer(s) als het om specifieke projecten gaat.

Terug naar Nieuws

bgie